Wednesday, August 3, 2016

Eesti Kollased Aknad

Lõuna-Eesti kollased aknad ehk Elu kahe maailma piiril.

Sai siis ette võetud tripp, et üles otsida Eesti kollased aknad. (Juhin tähelepanu, et kaartidelt on puudu 2 akent! - Kuremaa veski ja Mandri-Eesti Keskpunktis olevad aknad, seega aknaid on 21 asemel kokku 23! )

Sõitsime ringi kaks päeva, alustasime ja lõpetasime kodus. Esimesel päeval sadas jubedalt vihma, aga no mis sa koduski padukaga teed, eksju!? Seega sai valitud reisiks Põlvast "ülemine osa", kus aknaid tuli kokku 10 ja sõitmist oli 100km rohkem kui järgmiseks päevaks jäi. Teiseks päevaks jäi 13 akent ja sõidetud sai u 400km. :) Õnneks oli ilm küll väga ilus, kuid ausalt öeldes, oli vihmaga ikka palju lõbusam!
Tegelikult on vaatamist palju rohkem kui ainult aknad, tee peale jäi nii palju huvitavat, kuid siis tuleks see teekond ette võtta mitte kahepäevasena, vaid ilmselt nelja päevasena, et jõuaks rahulikul igale poole sisse põigata ja uudistada.

Eesmärk oli leida kõik aknad ja teha seal pilt ja Selfie, nagu kaasaegsed inimesed ikka. (Nalja sai ka sellega, et selfistick ja Keili telefon tegid omavahel nii head koostööd, et pildistasid siis, kui ise tahtsid. Seega tuli päris palju pilte kustutada punastest vihmavarjudest, maast ja auto sisust. :D)
               Palun andeks anda, et vihmaga tehtud selfidel pole taustale mõeldud, kuna keegi ju vabatahtlikult liguneda ei viitsi, siis ei tulnud pähegi veel tausta ka jälgida. :)

Panen kohad kirja järjekorras, kuis meie neid otsisime ja leidsime ning lisan ka pildid. Autoga hea marsruut. Suureks-suureks abiks oli meil loomulikult äpp nimega Waze, mis leidis meile alati kõige optimaalsema teekonna ühest kohast teise.

PÄEV 1

1. Räpina ajalooline süda
Selle koha leidsime üsna ruttu üles, kuna ema ja onu tunnevad Räpina linna hästi. :)
Minna tuleks Sillapää lossi poole, aken on kohe tee ääres hästi nähtavas kohas.

2. Järvselja Ürgmets
Sõites Räpina poolt, leidsime (ilmselt mittetoimiva) poes juurest kaardi. Kaardist hästi küll aru ei saanud, kuid kuna vihma sadas, olime kindlad, et akna juurde peab saama autoga.  Ühest blogist lugesin, et lihtsam minna mööda laudteed, kuid kes ei viitsi- jah, saab ka autoga otse letti! Vaatasime kaardilt asukohta, sõitsime siis läbi Järvselja (metskonna majast mööda, õrnalt paremale, kuid siiski kogu aeg otse) ning jõudes teelahkmele oli kõigil meelest läinud, kuhu poole aken jäi. :D Egas midagi, ots ringi ja tagasi kaardi juurde! Kaart vaadatud, no ega siis see viimaseks korraks jäänud. Kaardi juures saime me oma 3 korda käia. Ja neljas korda käisime metskonna maja juures wc-s. :)

Igatahes,  netti seal kohas lihtsalt ei ole, waze töötab kuidas heaks arvab. Sõites otse läbi Järvselja, tuleb teelahkmel pöörata paremale. Tuleb üsna kurviline tee. Palju sõita ei tule, kohe ongi näha pisike kollane aken (kui lõpuks leidsime, oli reaktsioon: no kaaaeeee akent! :D ).
Et saada Tartu poole, sõita tagasi ja sõita sellest nö teelahkmest otse (vasakule jääb siis Järvselja).

Keili otsustas peale Järvseljat magama jääda, Tartu ja Saadjärve magas maha. :)

3. Tartu Raekoja plats
Selle akna leiab väga lihtsalt, kellaga on 15min parkimist tasuta. Meie käisime ära u 10ga. Vot siin voolas vesi ojadena, jalatsid kõigil vett täis. Kanalisatsioon on seal küll olematu. Aken keerleb ka. :)

4. Saadjärve (Kukulinna rand)
Väga lihtsalt leitav, suur parkla.

5.Alatskivi loss
Olin eelnevalt lugenud, et mõtekas on minna läbi Hirveaia ja aken maanteepoolses pargi osas. Kuna Keili oli väsinud(just tõusnud), siis otsustas ta auto peale jääda. Jätsime auto siis tee äärde, ja sukeldusime parki. Akent ei näinud, enne kui läksime lossi juurde. :D Tegelikult oleks sinna autoga ikka väga lähedale saanud, pisike tee läks sinna. Aken oli lossist paremal, üsna kaugel muru peal. Pidime üle kiviaia ka ronima, et otse sinna jõuda.. :D

6. Peipsi järve rand Mustvees
Selle leidsime samuti väga ruttu üles, asub sadamas/rannas.

7. Kuremaa Veski
See on siis esimene koht kahest, mida pole nendel akende kõrval olevatel kaartidel märgitud. Asub tee kõrval, seal on wc ning päris hea suurusega parkla.

Teepealt leidsime ka Kanepipõllu.

8. Mandri-Eesti Keskpunkt
See on teine koht kahest, mida kaartidel pole. Sellise nime alt oli koht wazes hästi leitav, enne keskpunkti paremal, on suur parkla.

9. Võrtsjärve külastuskeskus
Aken asub Võrtsjärve külastuskeskuse juures.

10. Tõravere observatoorium
Aken asub peamajast vasakul. Kõndida tuleb natuke rohkem kui teistes kohtades. ;)

Esimese päeva lõpp, hakkas juba hämaraks minema ja vastutulevad juhid muudkui vilgutasid mulle(see oli juba päeval). Ise ei saanud aru, mis pull on- tuled põlevad, kõik ok, isegi kontrollimas käisin väljas. Teises kohas kontrollimisel enam aga ei põlenud kumbki lähituli. Ehk siis sõitsin edasi tavalise komboga, udu+park. Üks päev, kui mõtlesin, et sõidaks lähikatega, et mind on suure vihma sees paremini näha, aga võta näpust, nemad hakkasid isetegevust tegema- põlesid kuna tahtsid. Ilmselt mingi juhtmekamm jälle, lükkan veaotsimise tulevikku, kui veel peaks juhtuma. :)

PÄEV 2

11. Eesti Maanteemuuseum
Aken väga lihtsalt leitav. (Ilmselgelt tekkis küsimus, et kumba poolt pildistama peab.. :D )

12. Otepää Linnamägi
Esialgu sõitsime kiriku juurde, kuid seal akent pole. Küll aga nägime, kus on, see oli teisel pool orgu(või misiganes süvend seal on). Autot saab parkida winterplace või konsumi parklasse, kuid saab ka akna juurde.

13. Sangaste Loss
Autoga saab julgelt otse letti sõita, ei pea kaugemale parklasse jätma. :)
Lossi eest on akent kohe vasakul all näha.

ma ei oska seda pöörata kuidagi, blogis jäb ikka valesti :(

14. Barclay de Tolly mausoleum
Jõgevestes, mausoleumi viitade järgi leiab ka üles.

15. Valga
Sissesõites sai loomulikult esimesena külastatud kohe superkuulsat alko1000 poodi. Aga miks mitte? Nt Oakheart liiter on seal 14.99€, Eestid kui saad 20ga kätte, on väga hästi saadud!
Edasi võtsime suuna Pedeli paisjärve poole, see aken on Rimi taga(Tartu tänaval), Selver on ka hästi lähedal.

16. Lüllemäe, Karula Maarja Kirik
Otsisime kirikut, tuleb aga otsida varemeid ja sealt edasi on see uus kirik, ilma suure tornita majake. Sealt mööda sõites on paremal akent kohe näha.

17. Urvaste Kirik
Seda akna asukohta, me teadsime, sest iga kord Valka minnes sõidame sellest mööda. Küll aga tulime nüüd teiselt poole ja ei näinud enam akent. Tiirutasime seal ja lõpuks kiriku kõrval seistes helistasin Raunole, et kummale poole see aken siis jäi!? Ta ütles kohe, et kirikust sõida Valka poole, nii kui tee peale keerasin oli aken jälle olemas!! :D Ise rõõmsad, karjusin talle veel aitähaitäh ja juba olimegi kohal. Urvastele lähenedes Anstla poolt tuleks keerata enne suurt mäge vasakule, silt näitas vist Kassi. Sealsamas kui ära keerata, on paremal pisike kohvik ja parkla. mäe otsas ongi aken. Siitpoolt tulles seda näha pole, küll aga on teiselt poolt tulles hästi nähtav. :)

18. Rõuge ürgorg (Suurjärv)
Aken asub Suurjärve kaldal, tegemist Eesti sügavaima järvega.

Keili kogu aeg lehvitas ja telo kaamera kirjutas, et pildistamiseks siruta sõrmed välja. See aga selle peale pilti ei teinud ja proovisime siis kõik korraga. :D

19. Vastseliina piiskopilinnus
Aken asub Vana-Vastseliinas, kohe teiselpool linnust parklasse sissesõidul. Kui meie seal selfitasime ja kaardilt lugesime, mitu kohta veel käia on, siis üks paar jälgis meid. Nii kui autosse istusime, vaatasid nemad ka kaarti, arutasid midagi ja otsisid ka oma endlipulga välja. Ilmselt andsime kellelegi hea idee samuti kõik läbi sõita! :)

20. Obinitsa
Aken asub keset Obinitsa küla, teeristis. Võimatu, et jääb märkamata. Seal on ka lipud. :)

21. Podmotsa
Keili magas selle koha maha. Siia oli padukaga suht halb kruusatee, aga no ise me tellisime ju vihma, vihmaga oli ju lõbusam! :D  Akna leiab hõlpsalt, kui otsida tsässonit. On kohe külla sissesõidul.

22. Süvahavva
Aken on Võhandu jõe ürgorus, kuid waze oleks meid selle järgi hoopis võssa juhatanud, kellegi hoovile. Lihtsam on siiski otsida Süvahavvat ja sõita mööda teed, kuni paremal on aken.  (kui tulla Leevi või Vinso risti poolt).

Meie pildilt taga jõge ei paista :D

23.Valgesoo Raba
Otsida Valgesoo vaatetorni. Parkla on sealsamas, samuti ka laudtee algus. Mööda laudteed tuleb kõndida ka natuke, lauast ja pingist mööda, edasi kuni lihtsalt aken tuleb.  Pilt tehtud, tagasijalutades hakkas jälle hullu padukat tulema. Mind ja Keilit päästsid kiired jalad, emps ja Meelis olid nagu vette kukkund kassipojad. :D

Üldkokkuvõttes oli väga lõbus! Kindlasti võib varuda aega, et põigata sisse ka teistesse tee äärde jäävatesse kohtadesse ja miks mitte ka telkida. Kui aknad veel tulevastel suvedel alles on, ei välista, et läheme samale tripile plaaniga läbida see nt 4 päevaga ja koos telkimisega.  :)

1 comment:

1. Piirissaare aken ka siit puudu kuna see tehti hiljem. :)